HelloFresh Logo

Nye danske madtrends

Er vegetarisk mad en uddøende trend? Er danskerne lige så vilde med tacos som resten af Skandinavien? Og hvilken rolle spiller kød i vores madvalg? HelloFresh er dykket ned i en omfattende spørgeundersøgelse og søgeordsanalyse for at finde de nyeste tendenser i dansk madlavning.
Er vegetarisk mad en uddøende trend? Er danskerne lige så vilde med tacos som resten af Skandinavien? Og hvilken rolle spiller kød i vores madvalg? HelloFresh er dykket ned i en omfattende spørgeundersøgelse og søgeordsanalyse for at finde de nyeste tendenser i dansk madlavning.

Indblik i danskernes madvaner

Hvordan har madvanerne i Danmark egentlig ændret sig over tid? Er den stigende interesse for vegetarmad et tegn på en dybere kulturel forandring, eller er det bare en hurtig trend? Og hvilken rolle spiller både globale påvirkninger og teknologi i vores madvaner?

HelloFresh er dykket ned i søgetendenser relateret til mad og opskrifter samt rapporten »Madlavning i hjemmet«, der er udarbejdet i samarbejde med HelloFresh og YouGov, for at få det bedste overblik over danske madvaner og -trends. Det har afsløret nogle interessante mønstre i danskernes madvaner og givet indblik i kløften mellem kulinariske idealer og den daglige praksis.

Tradition over trends: Danskerne foretrækker svinekød

I en tid hvor vegetariske opskrifter og køderstatning fylder mere og mere, holder danskerne fast i de traditionelle madvaner. Gennem de sidste fire år er opskrifter med svinekød forblevet de mest populære, når det kommer til, hvad danskerne googler. På andenpladsen ligger opskrifter med oksekød, mens vegetariske opskrifter indtager tredjepladsen.

I 2024 er søgninger på svinekød allerede fordoblet sammenlignet med vegetarisk mad. Danskerne tænker altså stadig mest i kød frem for nye baner, når det kommer til rettens omdrejningspunkt.

Ifølge undersøgelsen ‘Madlavning i hjemmet’, lavet af HelloFresh og YouGov, uddyber 69 % af dem, der ikke ønsker at spise mere varieret, at det er fordi, de allerede spiser varieret nok og derfor ikke ser behov for at ændre deres kost yderligere. Samtidig siger 16 %, at de kun vil lave mad, som de allerede ved, de kan lide, og som de kender i forvejen.

Tryghed og tradition er altså nøgleordene, som beskriver danskernes madlavning og kulinariske søgninger på nettet. Dataen indikerer, at vi søger velkendte, risikofrie smagsoplevelser, og at vi mere sjældent har lyst til at kaste os ud i det ukendte, når vi befinder os i køkkenet.

Den vegetariske rammer Sydsjælland, Falster og Lolland

Selvom madkulturen i Danmark stadig er præget af kød, viser nye søgedata en spændende udvikling: Danskerne søger mere på vegetariske opskrifter end nogensinde. Især på Sydsjælland, Falster og Lolland er der i 2023 sket en markant stigning i søgninger på vegetariske opskrifter sammenlignet med 2022. Tallene bliver bakket op af undersøgelsen ‘Madlavning i hjemmet’, lavet af HelloFresh og YouGov, der viser, at danskerne gerne vil forbedre deres kostvaner for både deres egen skyld og for planetens velbefindende. Faktisk ønsker 53 % at spise sundere og mere bæredygtigt, hvilket måske kan forklare den øgede interesse for vegetariske retter i vores Google-søgninger.

Selvom kød stadig dominerer danske middagsborde, viser søgetendenserne dog, at grønnere mad er på fremmarch. Danskerne er blevet mere bevidste om grønne retter, hvilket kan føre til en mere kødfri madkultur i fremtidens Danmark.

Fra paella til tacos: Danskerne søger efter mere eksotiske køkkener

Verden er kommet tættere på, og det kan tydeligt mærkes i danskernes madvaner. For søgninger på verdenskøkkener langvejs fra, som mexicansk, indisk og thai, er steget markant de seneste år. Interessen bakkes op af undersøgelsen ‘Madlavning i hjemmet’, lavet af HelloFresh og YouGov, hvor mexicansk og sydamerikansk mad kommer ind på en fjerdeplads over mad, danskerne laver mest derhjemme.

Mens interessen for køkkener uden for Europa har vundet fremgang, er interessen for spansk mad faldet drastisk i 2024. Faktisk er danskernes søgninger på spansk mad styrtdykket over 25 % i løbet af det seneste år. Måske globaliseringen kan have gjort spansk mad mere almindelig og kedeligt i danskernes øjne - ifølge ‘Madlavning i hjemmet’ er paellaens oprindelseskøkken i hvert fald rykket ned på en 11. plads, når det gælder, hvilken slags mad danskerne oftest laver derhjemme. Danskerne søger altså mere på nye variationer og krydderier i køkkenet. Og med en markant stigning i søgninger på mexicansk samt indisk og thai ser det ud til, at danskerne er på udkig efter et mere spændende madvalg. Disse køkkener er nemlig kendt for deres brug af friske grøntsager, anderledes krydderier og smagfulde urter.

Heldigvis er de eksotiske ingredienser og opskrifter kun et klik væk på nettet. Og måske er det netop den nemme adgang, der gør det mere attraktivt for danskerne at prøve nye retter uden besvær. Den bekvemmelighed, der følger med måltidskasser og online opskrifter, gør det muligt for selv de mest travle familier at tilberede autentiske, internationale retter hjemme og integrere nye verdenskøkkener i deres daglige madlavning.

Måltidskasserne redder travle og kolde dage

Måltidskasserne redder travle og kolde dage

Danskerne er vilde med måltidskasser - især om sommeren og vinteren. Og den sæsonbetonede interesse har været stabil de seneste år. Søgedataen viser nemlig ganske klart, hvordan danskernes madvaner og -præferencer skifter med årstiderne.

Måske er det sommerens varme og ferietravlhed, der får flere til at søge efter nemmere løsninger. Og måske er det vinterens kortere dage og kulde, det gør det fristende ikke at skulle ud for at handle. Om sommeren og vinteren er danskernes søgninger efter ‘måltidskasser’ nemlig mere end fordoblet sammenlignet med forår og efterår.

Forår og efterår er ofte præget af tilbagevendende hverdagsrutiner og rytmer, hvor danskerne måske har mere overskud til selv at handle ind og lave mad fra bunden.
Danskernes kærlighed til egne opskrifter overgår Norge

Danskernes kærlighed til egne opskrifter overgår Norge

Danmark kommer på andenpladsen, når det gælder om, hvilket land i Skandinavien, der er mester i at søge på egne, nationale opskrifter! Mens vores naboer i Norge oftere kaster sig over eksotiske køkkener fra hele verden, holder vi danskere fast i klassikere som stegt flæsk, smørrebrød og flæskesteg. Det er som om, vi har en ekstra stor portion kærlighed til vores egne madtraditioner. Samme tendens ser vi også i ‘Madlavning i hjemmet’-undersøgelsen, lavet af HelloFresh og YouGov, hvor 76 % af alle de adspurgte laver dansk mad derhjemme. Vores stædige stolthed over dansk mad viser, at vi værner om vores kulinariske arv. Så næste gang du laver en dansk klassiker, kan du tænke på, at du er en del af en madkultur, der virkelig står fast – og det er da ret sjovt!
Søgedata i denne artikel er hentet fra Google Keyword Planner og Google Trends med tidsrammer angivet under hvert diagram.