HelloFresh er forpligtet til at sikre velfærd og rettigheder for arbejdstagere, der er involveret i forsyningskæden af solgte produkter. HelloFresh anser de tre følgende fokusområder for etisk handel: leverandører, aktiviteterne i HelloFresh og serviceudbydere (såsom agenturer).
Leverandører inkluderer dem, HelloFresh arbejder direkte sammen med og dem, der indirekte befinder sig i forsyningskæden.
Politikken definerer, hvordan HelloFresh forventer, at arbejdstagerne skal behandles og respekterer menneskerettighederne, som beskrevet i følgende internationale standarder FN's internationale Verdenserklæring om Menneskerettigheder og ILOs kernekonventioner om
arbejdstagerrettigheder.
Politikken definerer tydeligt den arbejdspraksis, som HelloFresh anser for
uacceptabel, både i selve virksomheden og i forsyningskæderne.
HelloFresh opretholder 8 etiske handelsstandarder, der omfatter forbudte former for handelspraksis og minimumsbestemmelser for arbejdsgivere.
Forbudte former for handelspraksis
Denne politik gælder for alle HelloFreshs geografiske områder, forretningsaktiviteter, leverandører (direkte og indirekte), serviceudbydere og underleverandører. Alle HelloFresh, Chefs Plate, EveryPlate, Green Chef og private mærkevarer er medtaget. Alle arbejdstagere er omfattet, herunder, men ikke begrænset til, direkte medarbejdere, agentur eller tredjepartsleverandør,
studerende, frivillige og migranter. Hvis udtrykket ”leverandør” bruges inden for kravene i politikken, gælder dette også for serviceudbydere.
Politikken omfatter:
A - Overholdelse af lovgivningen
B - Etiske handelsstandarder
Alle parter, der er omfattet af anvendelsesområdet, skal overholde denne politik for at blive tilknyttet HelloFresh. Alle direkte leverandører til HelloFresh skal læse og acceptere kravene. Direkte leverandører til HelloFresh skal sikre, at enhver indirekte leverandør til HelloFresh, som benyttes i deres forsyningskæde,
også overholder denne politik nøje.
Som et forudsætningskrav skal alle medarbejdere i HelloFresh følge HelloFreshs Code of Conduct (adfærdskodeks), som beskriver centrale forventninger til alle medarbejdere, mens de er ansat og repræsenterer virksomheden.
A – Overholdelse af lovgivningen
Alle relevante nationale, regionale og andre gældende bestemmelser eller lovgivninger skal overholdes nøje. Leverandører skal holde sig ajour med enhver ændring af lovgivning eller regler, der gælder. HelloFresh kan anmode om dokumentation for overholdelse af gældende lovgivning eller
bestemmelser til enhver tid.
B - Etiske handelsstandarder
De standarder, der er beskrevet nedenfor, er dem, der minimalt kræves for at sikre etisk handel og respekt for menneskerettighederne. Enhver overskridelse af minimumsstandarden hilses velkommen og opmuntres af HelloFresh.
Ingen tvangs- eller slavearbejde
Leverandørkommunikation og HelloFresh rapporterer forventninger
HelloFresh skal straks underrettes af direkte leverandører om enhver overtrædelse eller mistanke om overtrædelse af denne politik enten i deres forsyningskæde eller egen virksomhed. HelloFresh skal også straks underrettes om eventuelle tredjepartspåstande eller håndhævelsesforanstaltninger, der involverer praksis, der ville gøre, at leverandøren overtræder denne politik. Der er en intern indberetningsprocedure, der gør det muligt for medarbejdere i HelloFresh at indberette bekymringer om overtrædelser af denne politik.
HelloFresh aflægger besøg og gennemfører revisioner
Medmindre andet er aftalt skriftligt, forbeholder HelloFresh sig ret til at aflægge uanmeldte besøg eller foretage revisioner hos direkte leverandører og faciliteter, hvor et varemærke, der ejes af HelloFresh, anvendes. Uanmeldte besøg eller revisioner kan gennemføres, hvis der er grund til at formode en alvorlig
overtrædelse af denne politik, hvor leverandøren er forpligtet til at give fuld adgang. Der forventes fuldt samarbejde, som omfatter svar på rimelige anmodninger. HelloFresh kan også gennemføre anmeldte besøg eller revisioner for at kontrollere overholdelse af denne politik. Anmeldte besøg eller revisioner vil blive gennemført på et tidspunkt, der er aftalt på forhånd, og kan omfatte alle parter inden for rammerne af denne politik. HelloFresh teams inden for fødevaresikkerhed & kvalitetssikring er ansvarlige for gennemførte revisioner eller besøg. Alle revisioner eller besøg kan omfatte alle områder, der er relevante for at verificere overholdelse af HelloFreshs etiske handelsstandarder på tværs af produktionsfaciliteter, landbrug, medarbejderindkvartering, kontorer, distributionscentre og lagerfaciliteter.
Der kan være behov for uafhængige tredjepartsrevisioner, revisionens omfang skal omfatte de standarder, der er beskrevet i politikken. Leverandøren og HelloFresh skal aftale den valgte tredjepartsrevisionsstandard, omfanget og metoden. Hvis HelloFresh finder en tredjepartsrevision nødvendig, kan leverandører påvise overholdelse ved at give HelloFresh adgang til eksisterende
tredjepartsrevisionsrapport. HelloFresh vil afgøre, om revisionen kan accepteres med udgangspunkt i den anvendte revisionsstandard, omfang, metode og den dato, hvor revision blev gennemført, og eventuel manglende overensstemmelse blev identificeret. Leverandøren skal gennemføre korrigerende foranstaltninger inden for den aftalte tidshorisont for alle ikke-overensstemmelser, der er identificeret i både tredjepartsrevisioner, og dem, der udføres af HelloFresh.
Planer for korrigerende tiltag
HelloFresh vil samarbejde med leverandører inden for det politiske anvendelsesområde for at nå til enighed om en plan for afhjælpende foranstaltninger, hvor fuld overholdelse af de etiske handelsstandarder ikke kan opnås i første omgang. Planerne for korrigerende foranstaltninger skal indeholde klare tidsfrister, ansvarsområder og specifikke foranstaltninger for at opnå overholdelse. HelloFresh-leverandøren er fuldt ansvarlig for at levere den aftalte plan for afhjælpende foranstaltninger inden for den angivne tidshorisont. Manglende enighed eller manglende levering af en korrigerende handlingsplan om en acceptabel standard vil resultere i, at der ikke tildeles yderligere forretning, før HelloFresh er overbevist om, at der er fuld forpligtelse til processen med korrigerende foranstaltninger.
Opsigelse af leverandør- eller medarbejderforhold
HelloFresh er forpligtet til overholdelse af opsigelsespraksis, både fra et perspektiv om forretningskontrakt og ansættelsesforhold. HelloFresh kræver, at alle leverandører udfører juridisk overensstemmende opsigelseshandlinger med medarbejdere. Enhver leverandør, der mistænkes eller viser sig at overtræde
politikken, vil blive undersøgt af HelloFresh. Overtrædelse af politikken kan resultere i ophør af kontrakten, hvis overtrædelsen anses for alvorlig nok. Alle øvrige mindre uoverensstemmelser skal følge proceduren for afhjælpende foranstaltninger.
Referencer
Team: Fødevaresikkerhed & kvalitetssikring
Godkendt af: Adam Best
Stilling: International Director Food Safety & Quality Assurance
Dato: Nov 2020
Team: International forsyningskæde, Produkter & bæredygtighed
Godkendt af: Tilman Eichstädt
Stilling: SVP Supply, Product & Sustainability
Dato: Nov 2020
Team: International produktion
Godkendt af: Alexander Bayerlein
Stilling: VP Production International
Dato: Nov 2020
Team: Investorrelationer
Godkendt af: Jan Lukas Schunkert
Stilling: Investor Relations & Corporate Finance Manager
Dato: Nov 2020
Team: Jura
Godkendt af: Patrizio Caruso
Stilling: Director & Head of Commercial (Legal)
Dato: Nov 2020
Team: Virksomhedskommunikation
Godkendt af: Saskia Leisewitz
Stilling: Corporate Communications Manager
Dato: Nov 2020
Team: HR
Godkendt af: Johannes WillBerg
Stilling: Vice President People
Dato: Nov 2020
Team: Brand
Godkendt af: Katharina Buttenberg
Stilling: SVP Global Brand
Dato: Nov 2020
Amerikansk team: Fødevaresikkerhed & kvalitetssikring
Godkendt af: Neil Ylann
Stilling: VP Food Safety & Quality Assurance
Dato: Nov 2020
Amerikansk team: Indkøb & bæredygtighed
Godkendt af: Ana Garcia
Stilling: VP Operations
Dato: Nov 2020
Amerikansk team: Jura
Godkendt af: Colin Bennett
Stilling: General Counsel
Dato: Nov 2020
Amerikansk team: HR
Godkendt af: Mark Eberly
Stilling: SVP People
Dato: Nov 2020