Hvilke trends forudsiger du for danskernes madlavningsvaner i 2022 og frem?
I løbet af de seneste år er onlinehandlen gået fra at være en mulighed til at blive det normale i hverdagen. At købe måltider og dagligvarer online har givet os flere valgmuligheder og gjorde det nemt at udvælge meget specifikke produkter, afpasset efter vores personlige livsstil og kostprincipper.
Udover at onlineløsninger som HelloFresh sætter os i stand til at købe ind under hensyntagen til individuelle behov og giver os inspiration til nye spændende oplevelser, så hjælper de også ved at gøre planlægning af hverdagen lettere og ikke mindst frigive tid til familien og fritidsaktiviteter.
Netop kvalitetstiden med den nærmeste familie er en god grund til at overveje at hoppe med på HelloFresh-bølgen. Flere og flere familier prioriter aftensmåltidet som dagens vigtigste samlingspunkt, hvor man får tid til at sidde og nyde at have tid sammen - uden indkøb i ulvetimen og timer foran gryderne. Jeg er sikker på, at vi vil se en stigende efterspørgsel efter hurtige og lækre aftensmadsløsninger, som også indebærer retter, hvor dele er tilberedt på forhånd, men som stadig giver fornemmelsen af et hjemmelavet måltid.
En anden tendens, vi ser er, at flere forbruger ”nørder” om madlavning og bruger mere tid på at lave ting fra bunden. I weekenden eller når vi trænger til ekstra forkælelse gør det ikke noget, at aftensmaden tager time- eller dagevis at tilberede. Tænk f.eks. på surdejtrenden, slow-cooking, kimchi, øl-brygning og lignende, som for alvor har vundet indpas hjemme hos folk de seneste år.