HelloFresh afslører: Her er udviklingen i danske madtrends
HelloFresh afslører: Her er udviklingen i danske madtrends
Find flere overraskende madtrends her, og se hvilke, der går igen i HelloFresh’ opskriftsunivers.
Find flere overraskende madtrends her, og se hvilke, der går igen i HelloFresh’ opskriftsunivers.

Køkken

Vegetarisk eller kød

Opskrifter

Kulhydrater

En madkultur i forvandling

Hvad eksperterne siger

Køkken

Vegetarisk eller kød

Opskrifter

Kulhydrater

En madkultur i forvandling

Hvad eksperterne siger
Dansk mad: Tværkultur og slankekur
De danske madtrends er blevet multikulturelle.I løbet af de seneste år er vi danskere nemlig blevet inspireret af andre lande, mens vi har fyldt op med endnu flere grønne ingredienser på tallerkenen end nogensinde før. Vi er blandt andet begyndt at komme flere grøntsager end kødstykker på tallerkenen samtidig med, at vi udfordrer de gængse danske ingredienser med sydens råvarer og østens krydderier.
I Danmark er vi nu blevet vilde mad og råvarer, der er inspireret af lande som Indien, Italien og USA, hvor især ærter, bønner, auberginer og tomater bliver brugt flittigt i madlavningen.
Danskere sværger til indisk
Er butter chicken, tandoori chicken, karry, kanel og kardemomme blevet et tilbagevendende element i den ugentlige madlavning hos jer? Så er I ligesom mange andre danskere.Det indiske køkken er nemlig en af de mest populære kogekunster i Danmark - både når det gælder take-away og hjemmelavede retter.
Hos HelloFresh har vi blandt andet leveret over 283.745 asiatiske opskrifter, samtidig med at indisk mad alene har en månedlig søgevolumen på 6.800. Til sammenligning har ‘skandinavisk mad’ ikke én eneste søgning. Vi sværger altså til indisk mad fremfor måltider fra vores egen del af verden - og vi gør det mere end nogensinde før.
Grøntsager og ristaffel
De indiske retter, som Chicken Tikka Masala, Dhal og diverse ristafler, har masser af saft, smag og kraft, og det er danskerne vilde med.Hos HelloFresh ligger ‘Tikka Masala’ på en femteplads over de mest ønskede opskrifter med 12.200 månedlige bestillinger. ‘Ristaffel’ har samtidig 8.900 månedlige søgninger på nettet efterfulgt af ‘Dhal’ med 5.800 søgninger.
De seneste år er de asiatiske retter kravlet op ad hitlisten, og det er derfor blevet mere og mere almindeligt at spise Butter Chicken til frokost, Paneer Curry som eftermiddagssnack, Tikka Masala til aftensmad eller Indian Biryani til skrub-af-mad.
Har du lyst til at lave god indisk mad på en nem og hurtig måde? Så tag et kig i vores opskritfsunivers, og find din favorit blandt de asiatisk-inspirerede retter.
Grønne og geniale proteiner
I løbet af de seneste år er der kommet et større fokus på grøntsager og grønne alternativer til de kødfulde retter. Det har gjort danskernes madvaner mere sunde, grønne og mættende.
Er du en af dem, som gerne vil have endnu mere grønt flettet ind i maden?
Så bliv inspireret nedenfor.
Hvis du vil skære ned på kødet, er en anden god kilde til mæthed kidneybønner, der indeholder lige så meget protein som blandt andet oksekød. På den måde kan du nemt lave vegetariske og lige så mættende versioner af opskrifts favoritter som Chili con carne og Quesadillas - retter der bliver bestilt henholdsvis 380.00 og 120.00 gange.
Italiensk pizza og pasta - på dansk
Pasta, Spaghetti Carbonara, pizza og Ravioli. Vi danskere er vilde med italiensk mad. Over 20.000 pasta-opskrifter bliver for tiden sendt ud til danskerne, mens næsten 7.000 af os om måneden søger efter, hvordan man laver kartoffelpizza.
Det italienske køkken har vundet endnu større indpas i løbet af de seneste år, og det kan i den grad ses i HelloFresh’ opskriftsunivers. Her er der nemlig kommet endnu flere pasta og pizza opskrifter, så danskerne kan få stillet deres lyst til italienske smage fra sydeuropas varme køkken.
De små pasta-puder, der indeholder kød- eller grøntsagsfyld, er også en ganske eftertragtet opskrift hos HelloFresh. ‘Ravioli’, som er pasta fyldt med enten kød eller grøntsager, har 6.400 bestillinger.
Den gammelkendte favorit, Pasta Bolognese, viser sig stadig som et hit. Danskerne søger nemlig på den tomatfyldte ret 22.250 gange om måneden. Til gengæld er klassikeren, ‘pasta med kødboller’, blevet overhalet i popularitet af sundere alternativer som ‘squash pasta’ og ‘pasta med kylling’.
Danskernes søgeadfærd viser det samme: ‘Kartoffelpizza’ har 1.400 månedlige søgninger, og bliver derfor kun overgået af 2.700 søgninger på ‘indbagt pizza’.
Til gengæld er favoritter som skinkepizza, Hawaii-pizza og pepperoni lige i hælene på den hvide kartoffelpizza med henholdsvis 800 og 700 månedlige søgninger. Vores pizzavaner er derfor kun ændret en smule - flere har fået øjnene op for kartoffel på den sprøde bund, men mange af os kan stadig ikke sige nej til klassikerne med skinke, ananas eller pepperoni.
Luftige kulhydrater luges ud
Andre kulhydrat-fyldte råvarer fylder også toppen af listen over opskrifter på HelloFresh. Kartoffel bliver overgået af pasta, der ligger på en andenplads over de mest populære opskrifter hos HelloFresh. Danskerne har nemlig bestilt over 20.930 pastaopskrifter og 20.000 kartoffelopskrifter.
Dog er det ‘Chili con Carne’, der med sine kulhydratrige bønner og næsten dobbelt så mange bestillinger som ‘pasta’, ligger på førstepladsen over mest populære opskrifter hos HelloFresh. Der er nemlig lavet over 38.000 bestillinger på den kulhydratrige simreret med smagfulde bønner, krydret sovs og mexicanske islæt.
De mest populære hjemmelavede retter i 2021
Næsten 50% af danskerne foretrækker at spise og lave mad hjemme.
2. Pasta (20.930)
3. Kartoffel (20.000)
4. Falafel (20.000)
5. Tikka masala (12.200)
6. Carbonara (12.200)
7. Quesadillas (12.200)
8. Chili sin carne (9.400)
9. And (9.250)
10. Ristaffel (8.900)
11. Kylling (7.430)
12. Kartoffelpizza (6.800)
13. Ravioli (6.400)
14. Pirogger (6.400)
15. Shakshuka (6.200)
16. Kyllingesalat (5.800)
17. Dhal (5.800)
18. Hakkebøf (5.400)
19. Kyllingeburger (3.900)
20. Buddha bowl (3.400)
En madkultur i forvandling
HelloFresh har studeret tilgangen til madlavning, spisning og udvælgelse af madvarer blandt 501 respondenter i Danmark, og det står klart at madkulturen er under forvandling.
- Hver tredje dansker (31%) siger at de har lavet mere mad hjemme i løbet af de sidste 10 år, og 29% siger endvidere, at de går mere op i at købe bæredygtige madvarer.
- Mere end 27% af danskerne ser måltidet som en vigtig social interaktion, og 35% vil fokusere på at servere næringsrige retter for familien i 2022.
- For 38% af de voksne danskere kommer variationen og dietære præferencer til at fylde mere i løbet af de næste 10 år.
Hvad eksperterne siger
Hvilke opskrifter glæder du dig mest til i de kommende måneder?
- Sandwich med røget laks, sennepsdressing med honning og dildkartofler
- Linsebowl med pak choi, sesamfrø og frisk mynte
- Svensk gryderet med hakket oksekød, tyttebær og hjemmesyltet agurk
De skandinaviske lande har mange fællestræk, når det kommer til mad - men også mange forskelle. At ramme samtlige præferencer for tre markeder er vanskeligt, særligt i en tid, hvor kostvaner og måltidsmønstre udvikler sig med rivende hast. Det kræver en høj grad af teamwork blandt opskriftsudviklerne, som hele tiden skal balancere nye og spændende opskrifter med de mere velkendte klassikere. De 3 udvalgte opskrifter tilhører forskellige stilarter og koncepter og strækker sig fra det lokale og traditionelle til det globale og moderne.
Hvilke trends forudsiger du for danskernes madlavningsvaner i 2022 og frem?
I løbet af de seneste år er onlinehandlen gået fra at være en mulighed til at blive det normale i hverdagen. At købe måltider og dagligvarer online har givet os flere valgmuligheder og gjorde det nemt at udvælge meget specifikke produkter, afpasset efter vores personlige livsstil og kostprincipper.Udover at onlineløsninger som HelloFresh sætter os i stand til at købe ind under hensyntagen til individuelle behov og giver os inspiration til nye spændende oplevelser, så hjælper de også ved at gøre planlægning af hverdagen lettere og ikke mindst frigive tid tid til familien og fritidsaktiviteter.
Netop kvalitetstiden med den nærmeste familie er en god grund til at overveje at hoppe med på HelloFresh-bølgen. Flere og flere familier prioriter aftensmåltidet som dagens vigtigste samlingspunkt, hvor man får tid til at sidde og nyde at have tid sammen - uden indkøb i ulvetimen og timer foran gryderne. Jeg er sikker på, at vi vil se en stigende efterspørgsel efter hurtige og lækre aftensmadsløsninger, som også indebærer retter, hvor dele er tilberedt på forhånd, men som stadig giver fornemmelsen af et hjemmelavet måltid.
En anden tendens, vi ser er, at flere forbruger ”nørder” om madlavning og bruger mere tid på at lave ting fra bunden. I weekenden eller når vi trænger til ekstra forkælelse gør det ikke noget, at aftensmaden tager time- eller dagevis at tilberede. Tænk f.eks. på surdejtrenden, slow-cooking, kimchi, øl-brygning og lignende, som for alvor har vundet indpas hjemme hos folk de seneste år.
Det voksende fokus på bæredygtighed vil påvirke måden vi kommer til at spise på i 2022 og fremover. Der er en stadig stigende efterspørgsel på økologiske og lokale produkter, som klart sættes i forbindelse med bedre kvalitet, sundhed og miljøvenlighed. Storytelling omkring disse produkter er også noget, som forbrugerne finder interessant og gerne sætter sig ind i. Vi ser også et større fokus på bekæmpelse af madspild og der er en stor interesse for løsninger, der minimerer spild eller bruger rester på nye og interessante måder.
Definitionen af, hvad sunde spisevaner er, har også ændret sig og er blevet mere nuanceret. I en enkelt husholdning kan der snildt være plads til flere forskellige kostprincipper og kostprincipperne har fået flere dimensioner end tidligere og kan tage udgangspunkt i alt fra grundlæggende fysisk velvære til funktionelle fødevare eller klimabevidsthed.
Til sidst vil jeg gerne nævne "Nysgerrighed" og "Tryghed". Forbrugerne er nysgerrige som aldrig før og vil gerne eksperimentere, smage og afprøver nyt. Samtidig oplever vi en søgen tilbage til det velkendte og til de trygge klassikerne i køkkenet. Disse to modsatrettede tendenser vil helt klart også påvirke vores spisevaner det kommende år.
-Nanna Elisabeth Vestergaard
Metode
Indekset i denne artikel er lavet på baggrund af intern data baseret på opskriftvalg foretaget af HelloFresh' danske kunder. Alle data relateres til januar 2021 - september 2021. Supplerende data blev inkluderet for at give en bredere kontekst til Danmarks fødevaretendenser. Søgevolumen er baseret på det gennemsnitlige antal søgninger pr. måned ved hjælp af data fra Google Analytics. Søgningsforøgelser blev fundet ved hjælp af data fra Google Trends.
Respræsentativ undersøgelse udført af Censuswide for HelloFresh inklusiv 501 danskere i september 2021.